سازمان حفاظت محیط زیست و خدمات جنگل، آب در یک جو جریان ندارد


ادغام دو سازمان حفاظت از محیط زیست و جنگل ها ایده ای برای دهه ها بوده است. دی ماه امسال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بنا به درخواست رسمی رئیس جمهور خواستار اجرای این طرح شد. رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح سیر تاریخی این موضوع می گوید: در حال حاضر با ادغام این دو سازمان طرفی که متضرر می شود محیط زیست است.

معصومه ابتکار در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص طرح ادغام مؤسسه حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع خاطرنشان کرد: موضوع ادغام این دو سازمان در طول این سال ها بارها مطرح شده است، حتی یک بار در اواخر سال 1358 و در زمان ریاست مرحوم تقی. ابتکار موسسه جنگلداری با سازمان حفاظت محیط زیست ادغام و به یکی از زیرمجموعه های سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شد.

وی با اشاره به چالش های این طرح ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست از این طرح استقبال کرد، اما موسسه جنگل مخالفت شدید خود را نشان داد. جنگلداری به شدت اعتراض کرد و حتی تهدید به اعتصاب کرد و دولت موقت به دلیل فشارها و مخالفت های زیاد تصمیم به لغو پروژه گرفت و البته مشکلات تنها به جنگلداری ختم نشد. آژانس حفاظت از محیط زیست محافظه کار است و هیچ اختیاری برای بهره برداری غیر از حیات وحش ندارد. نقش و مسئولیت اصلی این سازمان حفاظت و سیاست گذاری در راستای توسعه پایدار است. اما پس از چند ماه این حکم لغو و به حالت سابق بازگشت.

اگر ادغام به درستی انجام شود، می تواند مفید باشد

ابتکار با اشاره به مفید بودن آن طرح و ادغام این دو سازمان در سال های اول پس از انقلاب، گفت: به نظر من ادغام این دو نهاد در آن زمان خوب بود و یکی شدن محیط و محیط زیست. جنگلداری نگاه متفاوتی به اراضی مزرعه ایجاد می کرد.«تلاش برای اجرای این طرح تا دولت هفتم و هشتم ادامه داشت، چرا که تخریب مراتع و دام از کنترل خارج می شد و مشکلات در آستانه است.

وی افزود: موضوع جنگل‌ها و پهنه‌های زیستی در زمان حضور من در سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار مهم بود و به‌عنوان مراکز اصلی تنوع زیستی شناخته می‌شد، بنابراین طرح تجمیع مطرح و حتی در کمیسیون دولتی به رأی گذاشته شد، اما با جدیت. مخالفت وزیر کشاورزی وقت این رای برگشته است. در دولت هفتم و هشتم مطالعات زیادی در مورد مضرات و فواید این طرح انجام شد که در آن مقطع همه با این طرح موافق بودیم. مسائل و مشکلاتی مانند تغییر کاربری اراضی برای بهره برداری از جنگل متعاقباً مطرح شد.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بسیاری از پروژه ها در آن مدت با شکست مواجه شدند. طرح کاداستر که طرح بسیار مهمی است مخالفت شد و متوقف شد. طرح های دیگری مانند آمایش سرزمین و آمایش سرزمین که از همان سال ها دنبال می شد، مطرح و با آن مخالفت شد، البته این طرح در پایان دولت دوازدهم با هدف حفظ ظرفیت زیستی تصویب شد.

طرح‌ها و رویکردهای جایگزینی که حتی در گفتمان هم با هم تضاد دارند

ابتکار در ادامه به طرح های جایگزین ادغام این دو سازمان اشاره کرد و گفت: طرح ادغام به نتیجه نرسید و رویکردهای دیگری از جمله افزایش مساحت مناطق جنگلی به عنوان مناطق حفاظت شده در دستور کار قرار گرفت که 11 درصد افزایش مساحت داشت. و افزود: پارک های ملی پابند و کیاسر در فهرست مناطق حفاظت شده قرار گرفتند و همچنین به دنبال جلوگیری از بهره برداری تجاری از جنگل ها بودیم تا بتوانیم نظارت بر این مناطق را افزایش دهیم.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در اواخر دولت هشتم بحث ممنوعیت بهره برداری از معادن در جنگل ها و توقف فعالیت کارخانه های کاغذ و چوب بر اساس سیاست های آرایشی و ضوابط شهرک سازی مطرح شد که متاسفانه بسیاری در دولت‌های نهم و دهم بازگشتند.» 50 واحد بهره برداری چوب و روزنامه ایجاد شد که اقدامات مفیدی در دولت یازدهم که ظاهر شد اما کمتر انعکاس پیدا کرد، ارائه 15 لایحه و تصویب برخی از مهمترین آنها از جمله قانون هوای پاک، حفاظت از محیط زیست، حفاظت، احیا بود. و مدیریت تالاب ها و حفاظت از حیوانات. دوازدهم تصویب شد.

وی افزود: از دیگر مشکلات یارانه های پنهان چرای دام و مجوز چرای آزاد بود. در واقع دروازه بان در قبال چمن احساس مسئولیت نمی کرد. ما فکر کردیم که جنگل باید برای همه کشاورزان قرارداد ببندد و تعرفه چرا واقعی باشد تا کشاورز احساس نکند که علف رایگان است. یکی از اشتباهاتی که انجام شد واگذاری اختیارات تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی بود که ذاتاً بهره برداری است و حتی برخی حشرات را آفت می داند.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعارض دو جنگل و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عموماً در دولت یازدهم به دلیل پیچیدگی ها و تضادها حتی موضوع یکپارچه سازی پیگیری نشده است. در گفتگو وجود دارد.» این تضاد خود را در حاکمیت بر منابع طبیعی و تنوع زیستی نشان داد.

وی تاکید کرد: به نظر من اگر این تناقضات به درستی مدیریت می شد، رفع می شد و نگاه متعادلی به مدیریت پایدار جنگل ایجاد می شد، اما مخالفت با طرح های حفاظتی بسیار زیاد بود و حتی ممنوعیت بهره برداری تجاری از جنگل ها وجود دارد. که در مجلس گذشته تصویب و اجرا شد، ادامه داد: همچنان مخالفت ها وجود دارد و تلاش می شود که این قانون در برنامه هفتم توسعه جایی نداشته باشد و در صورت اصلاح قوانین و تقویت نهادهای عمرانی و جوامع روستایی محلی، آن را تقویت کنیم. در این طرح ادغام می شد که امیدوار بود، اما اکنون که درگیری به حدی بالا گرفته که اجرای این طرح دیگر منطقی نیست.

طرح ادغام دارویی است که پس از مرگ سهراب «اکنون» است

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پیامدهای منفی ادغام سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر ادغام این دو سازمان در شرایط فعلی صورت گیرد، طرفی که متضرر می شود، سازمان حفاظت محیط زیست است. محیط. آژانس حفاظت.» درباره تنوع زیستی، به سازمان حفاظت محیط زیست در صورت ادغام، نکته خطرناک این است که مشخص نیست کدام سازمان نقش حاکمیتی و کدام سازمان ناظر خواهد بود؟

ابتکار در پایان با اشاره به تجربیات قبلی در این زمینه گفت: ادغام جهاد کشاورزی و وزارت کشاورزی عواقبی نیز داشته است و دستگاه های اجاره ای و دلالان از این دستگاه ها سوء استفاده کرده اند. ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها در شرایط فعلی مفید نیست و باید روی موضوعات دیگری مانند قانون حفاظت از جنگل ها، قانون حفاظت از تالاب ها، حفاظت از آب، خاک و هوا و پیشگیری از جنگل ها تمرکز کرد. بهره برداری. آمایش سرزمین نیز باید جدی گرفته شود و شورای عالی حفاظت محیط زیست تقویت شود. اگر می‌توانستیم ادغام را به گونه‌ای انجام دهیم که نگاه تدافعی ایجاد کند، شرایط خوبی ایجاد می‌شد، اما بعید است که این اتفاق بیفتد. قدرت لابی در شرایط فعلی در اختیار طرف مقابل است و سازمان حفاظت محیط زیست در صورت ادغام فعلا دست برتر را خواهد داشت.

انتهای پیام/


sorces

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

اندونزی سفیر بریتانیا را فراخواند

اندونزی امروز (دوشنبه) از سفیر انگلیس خواست پرچم همجنس گرایان را در سفارت خود به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.