یکی از اعضای جمعیت امداد از این واقعیت انتقاد می کند که موسسات خیریه و سازمان ها دوره های آموزشی چند روزه امدادی را برگزار می کنند.


یکی از اعضای هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از برگزاری دوره های آموزشی چند روزه برای کمک برخی نهادهای دولتی و خیریه انتقاد کرد. بنابراین افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه معارف وند در این خصوص: حضور برخی مددکاران اجتماعی برای برگزاری دوره های آموزشی شش روزه مددکاران اجتماعی تلویحاً امکان این اقدام غیرکارشناسی را برای مجریان این برنامه ها فراهم می کند و در نهایت تمامی این اقدامات باعث می شود مددجویان در معرض خطر ارائه مداخلات بی کیفیت و آسیب زا قرار گیرند. .

وی در ادامه سخنان خود در وبیناری که توسط انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه توانبخشی و علوم سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت میلاد امام علی (ع) برگزار شد، به تعریف صلاحیت حرفه ای پرداخت و گفت: صلاحیت حرفه ای و مجموعه صلاحیت ها شامل دانش، مهارت‌ها و نگرش‌هایی که توسط هر شغل یا حرفه تعیین می‌شود و فرد در فرآیند آموزشی و تجربی در محیط‌های آموزشی، کاری و اجتماعی کسب می‌کند و تبدیل به رفتار حرفه‌ای می‌شود.
به گفته وی، یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه ای دارای رفتار اخلاقی و حرفه ای است که تصمیماتش اخلاقی و مبتنی بر ضوابط و استانداردهای اخلاقی، در رفتار و ظاهر حرفه ای و شفاهی، نوشتاری و ارتباطی است. شفاف است و از نظارت و مشاوره برای تضمین قضاوت ها و تصمیمات حرفه ای استفاده می کند.

به گفته وی، یک مددکار اجتماعی حرفه ای که به تفاوت ها و تنوع فرهنگی احترام می گذارد و به آن احترام می گذارد. دانش فعلی را حفظ می کند و از مداخلات مبتنی بر شواهد برای ارائه خدمات استفاده می کند. یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه ای می تواند تفکر انتقادی را در ارزیابی فعالیت های حرفه ای خود به کار گیرد به این معنا که بتواند به طور مستمر فعالیت های خود را بررسی کند و مهارت ها، دانش و نگرش های حرفه ای خود را بهبود بخشد.
مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی برای کسب مهارت باید در این رشته فارغ التحصیل شده و دوره های کارآموزی و کارآموزی را گذرانده باشند. بنابراین افرادی که در دوره های چند روزه مانند دوره هایی که در ماه های اخیر توسط برخی سازمان های دولتی و موسسات خیریه برگزار می شود، شرکت می کنند، نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

دکتر. حمیده عادلیان عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و مدیر گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
مشخص کردن جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در عرصه بین المللی.

او گفت؛ چالش های مددکاران اجتماعی در فعالیت های حرفه ای های غیر اجتماعی در سایر کشورها نیز مطرح می شود.

وی با اشاره به استفاده از رویکردهای جبرانی و توسعه اجتماعی تاکید کرد که مداخلات جبرانی (به ویژه در کشورهای در حال توسعه) جایگاه آنها را متزلزل کرده است. محدودیت منابع و افزایش تعداد گروه های هدف باعث کاهش اثربخشی و تضعیف جایگاه مددکاران اجتماعی شده است. در عین حال، مددکاران اجتماعی می توانند نقش تعیین کننده ای در روند توسعه ایفا کنند. اگرچه رویکردهای جبرانی و توسعه ای در مددکاری اجتماعی مورد نیاز است، اما به نظر می رسد مددکاران اجتماعی در کشوری مانند ایران باید برای تقویت نقش خود در فرآیند توسعه تلاش بیشتری کنند. تجارب سایر کشورها نشان می دهد که رویکرد توسعه می تواند اثربخشی این حرفه را افزایش دهد.

محمدجواد روزبهانی مددکار اجتماعی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر نقش سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه مددکاری تاکید کرد.

وی با اشاره به برخی تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد به ناچار وارد فرآیند مداخله اجتماعی شده اند و بخش مهمی از مداخلات مددکاری اجتماعی آتی توسط این سازمان ها انجام خواهد شد. در عین حال، تشکل های مردم نهادی که به منظور توسعه دانش و مهارت مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه ای آنان تشکیل شده اند، در مراقبت و حفاظت از این حرفه بسیار حائز اهمیت خواهند بود. آنها می توانند با نظارت منظم بر پیشرفت حرفه و موانع موجود در این مسیر و بازخورد مناسب، از انحرافات و چالش ها در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی جلوگیری کنند.

دکتر رهب مدیر گروه حمایت اجتماعی دانشگاه توانبخشی و علوم سلامت اجتماعی با اشاره به تلاش ایثارگران مددکاری اجتماعی برای راه اندازی و تداوم رشته مددکاری اجتماعی در ایران گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در 1401 در رشته مددکاری اجتماعی به کودکان و نوجوانان کارشناسی ارشد برای اولین بار اقدام به پذیرش دانشجو می کند و این امر با کمک معلمان مددکاری اجتماعی و حمایت افسران دانشگاه توانبخشی و علوم بهداشت اجتماعی و دکتر دکتر انجام شده است. بختیاری، دبیر شورای علوم پایه پزشکی.
وی افزود مددکاران اجتماعی باید به روش ها و روش های جدید علمی مسلح شوند.

در این وبینار دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر حمایت علمی، تخصصی و اخلاقی مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

انتهای پیام/


sorces

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

«افسانتین» نسخه طب سنتی ایران برای بیماری های کبدی

محققان ایرانی در پژوهشی جالب به بررسی نقش گیاه افسنطین در درمان بیماری های کبدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.